Nu de scholen weer volledig open gaan is het nog belangrijker te zorgen dat in lokalen de lucht veilig is en blijft. Het OMT benoemt dit onderwerp weer niet in haar advies. Daarom moeten directeuren, leraren, ouders en leerlingen zelf het initiatief nemen. Zorg voor CO2-meters in iedere ruimte en ga die ruimtel uit als het CO2-gehalte te hoog is.
Lees volledig artikel: Open de scholen mét CO2-meters!
Hier kan ik kort over zijn.
Ik was/ben altijd een grote voorstander van volledig geopende scholen. Ik heb daar verschillende artikelen over geschreven. En o.a. in mijn Deltaplan Ventilatie. Dit artikel in de New York Times gaat hier ook over. Maar dan wel veilig, en dat kan ook.
Maar dan is er wel één cruciale factor: zorg dat in de ruimtes waar de leerlingen bij elkaar zijn (dus dat zijn vrijwel alle ruimtes op school) een ventilatieprototcol is. En dat houdt in dat als het CO2-gehalte in een ruimte te hoog wordt, de aanwezigen de ruimte moet verlaten, totdat dit gehalte weer op het juiste niveau is. Het richtgetal is daarbij 700 ppm (met een uitloop wellicht naar 900 ppm). Lees o.a. dit artikel maar.
Dat kan heel gemakkelijk via het open houden van ramen, wat in de komende zomermaanden gemakkelijker is. Deze studie in de Amerikaanse staat Georgia in scholen (hoewel er nog wel wat op aan te merken is) indiceert ook dat een ventilatie/filtering-beleid in scholen een positief effect heeft.
RIVM koppig
Helaas was en is het RIVM zo koppig dat ze handen wassen een veel belangrijkere maatregel vonden/vinden dan het ventileren. En met het karakter van Van Dissel in het achterhoofd is er weinig kans op dat hij die houding ingrijpend zal veranderen, ondanks wijzigingen op de website. Het is triest (en kenmerkend) dat bij het advies van het OMT over het openen van de scholen (ondertekend door Van Dissel) het woord ventilatie niet voorkomt in relatie tot scholen, laat staan CO2-meters.
Tussen haakjes: luchtvochtigheid is ook een belangrijke manier om het zwevende virus te bestrijden. Bij een temperatuur van 20 graden is een minimale relatieve luchtvochtigheid van 45% van groot belang. In de lente en zomer gebeurt dat doorgaans automatisch (door het warmere weer), maar in herfst en winter moet dat op een kunstmatige wijze.
Filtering van de lucht met veilige apparaten is daarbij ook een belangrijk extra hulpmiddel en ook op dat punt is het noodzakelijk dat in Nederland een Taskforce Ventilatie komt, waarbij aangegeven wordt met welke apparaten dat goed gaat. In de VS zijn er veel plekken waar dat nu op scholen gebeurt, zoals in New York.
Protocol
Er zijn steeds meer scholen waar het bestuur/de directie wel zelf de goede maatregelen genomen hebben en daar een protocol voor hebben. Maar het is te triest dat noch het OMT, noch het Ministerie van Onderwijs, dit onderwerp en CO2-meters hoog op de agenda zetten.
Ik roep directeuren, leraren, ouders en leerlingen op om er zelf voor te zorgen dat er in iedere ruimte op school CO2-meters aanwezig zijn en dat er adequaat wordt gereageerd als het CO2-gehalte te hoog is, dat is de beste manier om de komende tijd de scholen zo veilig mogelijk open te doen/houden. Dit is een artikel waarin scholen wordt uiteengezet hoe ze die apparatuur eventueel zelf kunnen maken, maar het aankopen van die apparaten kan ook. Deze site geeft daar ook veel informatie over.
(Disclaimer: hoewel deze site mijn geintroduceerde term “Deltaplan Onderwijs” gebruikt, heb ik daar geen enkele commerciële relatie mee. De apparaten, die er staan vermeld zijn op veel plekken te koop en ik raad u aan via Google goed naar de beste voor u te zoeken. Zelf heb ik altijd de Aranet 4 bij me. Is klein, mobiel en overal te gebruiken, inclusief app. Wel relatief kostbaar. Er zijn veel goedkopere apparaten die niet mobiel zijn en desgewenst een geluidssignaal geven bij een te hoge waarde).
Helaas zien we ook op dit onderwerp dat onze site nog belangrijk is. Steun onze site via een (kleine) donatie.