Energie, verdiep je er goed in Onlangs werd ik door de Nederlandse Energie Maatschappij (ja van die reclame met Natasja Froger) benaderd om een onderzoek te doen onder de Nederlandse huishoudens over hun energieafname. Ik was verbaasd over de uitkomsten…. In iedere markt met meer dan één aanbieder zijn er prijsverschillen. Daar zijn allerlei redenen […]
Lees volledig artikel: Energie, verdiep je er goed in
Energie, verdiep je er goed in
Onlangs werd ik door de Nederlandse Energie Maatschappij (ja van die reclame met Natasja Froger) benaderd om een onderzoek te doen onder de Nederlandse huishoudens over hun energieafname. Ik was verbaasd over de uitkomsten….
In iedere markt met meer dan één aanbieder zijn er prijsverschillen. Daar zijn allerlei redenen voor. En de consumenten zijn om hun moverende redenen bereid om meer te betalen. Men vindt het product lekkerder, het is langer houdbaar, de servicekosten zijn lager, de winkel is dichterbij, de kleur is mooier, het merk is meer geliefd, etc. etc.
Ondanks dat de energiemarkt is geliberaliseerd, is er daar de facto geen verschil in het product dat je krijgt, van wie je het afneemt. Het komt binnen door dezelfde kabel of buis. Het gaat langs dezelfde meter. En als er een storing is in je wijk, dan heeft iedereen er last van, en maakt het niet uit wie je leverancier is. Ik was in 2005 overgestapt naar een nieuwe aanbieder en heb er daarna weinig aandacht meer aan besteed. Dacht eigenlijk dat de prijsverschillen tussen de aanbieders, mede gezien het feit dat je hetzelfde product krijgt via dezelfde buis of kabel, ook heel klein waren, ondanks de verschillende reclames die ik erover zag.
Eerst ben ik op sites gaan kijken naar hetgeen aangeboden werd en de prijzen die genoemd werden. Ik heb zelden zo een onoverzichtelijke situatie gezien, waardoor je zelf niet het gevoel hebt goed te kunnen vergelijken. Door de gecompliceerde prijsopbouw en door de acties die er lopen, die vaak slechts voor een aanvangsperiode gelden en daarna niet meer. Op de markt van de mobiele telefoons heb ik langzamerhand wel het gevoel dat ik de prijsstructuur begrijp en o.a. besef dat elke minuut buiten je bundel heel duur is en dat je altijd het “gratis” apparaat in je tarief dubbel en dwars betaalt.
Ik heb toen mijn jaarafrekening van mijn energieleverancier erbij gepakt en die informatie gebruikt bij prijsvergelijkingen en ik was zeer verbaasd over de grote verschillen. In mijn situatie kon ik bijna 15% besparen door naar een andere aanbieder over te stappen, zonder dat er iets voor mij veranderde. Gemiddeld geven Nederlanders circa 1800 euro per jaar uit en ik behoor tot een duidelijk bovengemiddelde gebruiker. Dus je kan ongeveer uitrekenen wat dit voor mij per jaar al betekent.
Uit het onderzoek dat ik toen gedaan heb onder meer dan 2500 huishoudens, heb ik een beeld gekregen dat minstens 94% van de huishoudens teveel betaalt voor de energie. Samen kunnen de Nederlandse huishoudens zeker 1 miljard euro per jaar besparen. Het overgrote deel van de Nederlandse huishoudens zijn gewoon bij de aanbieder gebleven die ze hadden voordat de markt werd geliberaliseerd, terwijl er vaak een (behoorlijk) goedkoper alternatief voor hen is. Dat onderzoek kan je aantreffen op de site nederlandenergie.nl.
Ik heb het eens gecheckt bij een aantal (oudere) buren van mij en die bleken -net zomin als ik een paar weken geleden- te beseffen welk prijsverschillen er zijn en vertrouwden er eigenlijk op dat het wel goed zat bij de aanbieder die ze altijd al hadden.
Nuon, Eneco en Essent zijn van origine de energiebedrijven van gemeenten of provincies. In Amsterdam was je klant van het GEB en die is opgegaan in Nuon. Die (inmiddels ex-) overheidsbedrijven blijken doorgaans duidelijk duurder te zijn dan een aantal nieuwe partijen op de markt. Maar door een combinatie van redenen is het overgrote deel van hun klanten niet overgestapt. Uit het onderzoek blijkt dat de meeste van die klanten niet beseffen hoeveel geld men kan besparen bij een overstap.
Interessant hierbij is te beseffen dat de miljarden die de buitenlandse energiebedrijven willen betalen voor deze energiebedrijven (zoals RWE dat Essent wil kopen en Nuon dat gekocht is door een Zweeds bedrijf) gebaseerd zijn op de winstcijfers. En dat geld gaat dan naar de eigenaren van die energiebedrijven, de provincies en de gemeenten.
De Nederlandse Energie Maatschappij heeft mij gevraagd of men mijn onderzoek een centrale rol kan laten spelen bij hun campagne en of ik die resultaten wil communiceren. Dat mijn onderzoeken gebruikt worden door bedrijven is al (veel) vaker gebeurd. Ik zie er dan altijd op toe dat de onderzoeksresultaten op een juiste manier worden gecommuniceerd. Actief aan reclame meedoen heb ik pas een keer eerder gedaan (toen KPN 10 jaar geleden internet door middel van WAP op de mobiele telefoon introduceerde).
Ik heb dit keer weer “ja” gezegd, omdat ik denk dat er heel veel mensen zijn, zoals mijn buren, die niet beseffen hoeveel geld ze zouden kunnen besparen met een hele eenvoudige overstaphandeling. De prijzen vergelijken van de diverse aanbieders op de markt in relatie tot de prijzen van hun huidige leverancier. (Waarbij nog bedacht moet worden dat per 1 juli over de hele linie de prijzen fors naar beneden gaan door de daling van de olieprijs in 2008. Maar als je nu overstapt gaat dat toch pas in juli of later in).
Bekijk mijn onderzoek, vergelijk de prijzen (op nederlandenergie.nl of de verschillende vergelijkinssites op internet). Het makkelijkst is op basis van je jaarafrekening je jaargebruik te weten van elektra (kWh) en gas (m3), zodat je het beste kan zien hoeveel je kan besparen en bij welke leverancier. Overstappen is dan doorgaans heel gemakkelijk.
Je moet natuurlijk zelf weten wat je doet, maar ik raad je minstens aan je er even in te verdiepen. Je zult net zoals ik verbaasd zijn.
P.S. Ik heb -ook voor mijn eigen gemoedsrust- gecheckt hoe het met de groene stroom zit bij de Nederlandse Energie Maatschappij. Dat bleek voor 100% groen te zijn (waterkracht uit Noorwegen).
U heeft zojuist gelezen: Energie, verdiep je er goed in.
Volg Maurice de Hond op Twitter | Facebook | LinkedIn | YouTube.
Terug naar de homepage