De Vlaamse Publieksprijs Cultuur 2021 is door het publiek toegekend aan de documentaireserie Tegenwind, waarin ook Maurice de Hond een van de geportretteerde was. De reacties in de Vlaamse media waren even voorspelbaar als kenmerkend. Ze hadden de afleveringen niet gezien, maar toch kwamen ze met kwalificaties als desinformatie en wappies.... Maar een echt debat? Wat denk jezelf?
Lees volledig artikel: Tegenwind wint Publieksprijs Cultuur in Vlaanderen met alle gevolgen van dien
Tegenwind wint Publieksprijs Cultuur in Vlaanderen met alle gevolgen van dien
Ultimas, de Vlaamse Cultuurprijzen
In Vlaanderen worden jaarlijks Cultuurprijzen uitgereikt vanuit de Vlaamse regering. Het wordt als volgt omschreven op de website.
Dit citaat is van de minister-president van de Vlaamse (deel-)regering, die ook Cultuur onder zijn verantwoordelijkheid heeft. Er zijn 12 hoofdcategorieën waarbij een jury de winnaars (laureaten) per jaar bepaalt. Zoals “letteren”, “podiumkunsten”, “film en visuele media”. De uitreiking voor de prijzen voor het jaar 2021 was op 10 mei jl. Op deze pagina ziet u de 12 winnaars staan van dit jaar en hun categorieën.
Voor het jaar 2021 is er voor het eerst ook een publieksprijs ingesteld. Het publiek mocht zijn of haar culturele favoriet nomineren voor die prijs. Meer dan 100 werden genomineerd, waarna er een shortlist van drie uitkwam. Eén van die drie was de documentairereeks “Tegenwind”, die over drie Belgische en drie Nederlandse wetenschappers ging, die in het Coronadebat voor een tegengeluid zorgden. Ik was een van die wetenschappers, naast o.a. Prof. Theo Schetters en Prof. Mattias Desmet. Hier treft u de afleveringen aan die over ons gemaakt zijn.
Tegenwind
Tegenwind werd de winnaar van die Publieksprijs en op deze pagina van de VRT treft u o.a. de prijsuitreiking aan. Dit initiatief van de journalisten Alain Grootaers en Jakobien Huisman werd opgenomen rond 1 juli 2021 bij hun boerderij in Andalusië. Regisseur/cameraman Mark Sanders en zijn team brachten de gesprekken en de omgeving op een prachtige en fascinerende manier in beeld. Dit is de aflevering, die van mij gemaakt werd, en alleen al dit shot van 20 seconden van een gesprek op een voetbalveld, laat zien met welk een vakmanschap en toewijding de afleveringen gemaakt zijn.
De afleveringen zijn in totaal inmiddels zo’n 6 miljoen keer bekeken.
De keuze van de zes hoofdpersonen door de makers was om een beeld te geven van wetenschappers die tijdens de Coronatijd een tegengeluid gaven, ondanks de sterke tegenwind die zij kregen. De gemeenschappelijke noemer van ons was dat we in de traditionele media vooral aangevallen of genegeerd werden. En dat wat wij zeiden niet serieus genomen werd, omdat het niet aansloot op het dominante narratief rondom Corona in de ruimste zin des woords.
De aandacht die we kregen vond vooral plaats op social media en alternatieve/nieuwe mediakanalen.
De persoonlijke gevolgen verschilden. Sam Brokken, die in februari 2021 op televisie had gezegd dat het vaccin niet zou beschermen tegen geïnfecteerd worden, werd kort erna ontslagen bij de universiteit waar hij werkte. En omdat hij daarna nergens meer in België aan de bak kwam, is hij geëmigreerd.
Groot ophef
De toekenning van deze publieksprijs zorgde voor veel ophef in Vlaanderen. Velen spraken hun afschuw uit! En vroegen zich af of dit tot cultuur gerekend mocht worden. Als de serie was gegaan over de klimaatcrisis en de informatie was op dezelfde manier in beeld verpakt, dan had het ongetwijfeld tot gejubel geleid en was er geen enkele discussie ontstaan of dit al dan niet tot cultuur gerekend zou moeten worden.
De wijze waarop er in Vlaanderen werd gereageerd wordt het best gesymboliseerd door dit artikel op de website van de VRT in België die direct na de bekendmaking van de prijs werd geplaatst. Dit is een foto van die webpagina. Kijk maar even goed, want linksboven staat het woord “Desinformatie”! Dat plaatst de VRT blijkbaar bij artikelen van hun eigen journalisten als ze over iets schrijven wat volgens de VRT niet het dominante narratief volgt.
Woensdagavond was er in de talkshow “De Afspraak” op de Belgische zender Canvas een debat over die prijsuitreiking. Helaas is die talkshow niet in Nederland te zien (ook niet online, je moet Belg zijn!). Het meest opvallend was dat geen van de drie criticasters met feitelijke inhoudelijke argumenten kwamen. Ook gaven ze aan de afleveringen niet gezien te hebben. In dit artikel wordt dat gesprek besproken en op logische argumenten geanalyseerd. Het gebrek aan niveau en het ontbreken van echte argumenten van de gesprekspartners zijn werkelijk om te huilen.
De prijs was naast een beeldje ook 10.000 euro. En dit schreef Marc van Ranst erover.
Prima staat van dienst
Ik ben tijdens de opnames enkele dagen opgetrokken met die vijf anderen en met de makers van de documentairereeks. Ieder van die 5 waren deskundigen op hun terrein (allemaal werkzaam bij universiteiten). Ze hadden een prima staat van dienst en waren op basis van hun kennis en ervaring op specifieke onderdelen, waar zij deskundig over zijn/ervaring mee hadden, tot conclusies gekomen, die niet in lijn lagen met het verhaal dat ons vanuit WHO/CDC’s/RIVM werd voorgeschoteld.
Ik kon en kan niet ieder van hun conclusies beamen, omdat ik de vakmatige deskundigheid en ervaring ontbeer, die de betrokkenen op hun terrein hebben. Maar gezien mijn eigen ervaringen in de afgelopen jaren en datgene wat ze zeiden wat ik wèl kon toetsen, vind ik dat wat zij stellen, de moeite waard is om in een -al dan niet wetenschappelijk- debat mee te nemen. Om zo hetzij tot een consensus te komen hetzij om vast te stellen waar de verschillen blijven en wat daar van beide kanten de argumenten voor zijn.
Maar dat is niet wat de dragers van het dominante narratief willen (en volgens mij ook niet kunnen). Zij denken dat het voldoende is om met harde en diskwalificerende termen te strooien. Zodat al die anderen, die zich ook niet verdiept hebben in wat er door die zes is gesteld, denken dat het allemaal onzin is wat er door die zes wordt beweerd. Degenen die dat dominante narratief dragen (zoals de Van Ransten van deze wereld) zullen daardoor ook nooit het vuur aan de schenen gelegd worden over de kwaliteit van hun informatie, hun kennis van de studies, en hun inschattingen uit het recente verleden en nu.
Wappie
Het gemak waarmee je dan als wappie wordt weggezet als je op basis van eigen informatieverzameling, eigen levenservaring en eigen deskundigheid niet meegaat in het dominante narratief vond en vind ik stuitend. Het is eerder een bewijs van zelfoverschatting plus de onwil om je in de opstelling van anderen echt te verdiepen.
Het is helaas karakteristiek voor de staat waarin zowel de wetenschap als de samenleving is geraakt. En helaas de media ook, zoals nu ook weer de VRT bewijst met haar berichtgeving. Een echt openbaar debat gebaseerd op argumenten gebeurt niet. Het ingrijpende beleid van de afgelopen twee jaar wordt niet onafhankelijk en uitvoerig geëvalueerd, zodat ook nu weer de kans bestaat dat in het najaar zich min of meer vergelijkbare ontwikkelingen zullen gaan voltrekken.
Helaas blijft daarom de waakzaamheid op deze site nodig. Klik hier om ons af en toe financieel te ondersteunen.
U heeft zojuist gelezen: Tegenwind wint Publieksprijs Cultuur in Vlaanderen met alle gevolgen van dien.
Volg Maurice de Hond op Twitter | Facebook | LinkedIn | YouTube.