Wilt u ons werk financieel ondersteunen? Word dan lid

De laatste updates in uw mail!

U hoeft niets te missen. leder weekend krijgt u de hoogtepunten van Maurice van afgelopen week in uw mail. Met opmerkelijke artikelen, meer achtergrond en toelichtingen.

We testen als gekken om de gekheid te ontlopen

We testen als gekken om de gekheid te ontlopen - 33641
Samenvatting van het artikel

Gastblog van Detlef La Grand

Lees volledig artikel: We testen als gekken om de gekheid te ontlopen

Leestijd: 3 minuten

We testen als gekken om de gekheid te ontlopen

Laatst ging ik fietsen met iemand die trots vertelde dat hij nieuwe antilek-banden had laten monteren. Vol goede moed gingen we op pad, alleen na tien kilometer was de achterband langzaam leeggelopen. Ik moest hard lachen, maar mijn fietsmaat was allang blij dat hij geen klapband had gehad. Gelukkig was er een fietsenmaker in de buurt, alleen wat schetst mijn verbazing. Bij de fietsenmaker, vraagt hij om dezelfde antilek-band om de kapotte te vervangen.

We vervolgen onze weg en komen aan op een splitsing. Links is een bospad en rechts is een fietspad langs de snelweg. Omdat we niet zeker zijn van de banden, kiezen we het fietspad. We kijken lachend naar de automobilisten die in de file staan. Op de radio horen we dat deze file nog langer was, omdat ze ook de tweede auto’s van de bestuurders meetellen. Het zal allemaal wel, wij zijn lekker aan het fietsen.

Bij een oprit was nog iets opmerkelijks aan de gang. Elke automobilist moest eerst een oogtest laten afnemen, anders mocht ie niet aansluiten in de file. We vroegen waarom dit was en het antwoord was dat goed zicht de verkeersveiligheid bevordert en dus minder ongelukken geeft. Omdat ongelukken een oorzaak zijn van files, komen er op deze manier minder dagelijkse files.

Fietspad

We dachten alles gezien te hebben, totdat al het verkeer plotseling over het fietspad werd geleid. De verkeersleiding meldde vol trots geen files op de snelweg naast ons. Dat klopte want niemand mocht de snelweg op. Ondertussen konden we niet meer voor of achteruit, want overal reden auto’s. Hadden we dan toch maar het bospad gekozen, maar die antilek-banden weerhielden ons er van.

Wij fietsen altijd met een helm op, want dat is een stuk veiliger. Alleen toen we bij een terras aankwamen, mochten we de helm pas afzetten als we gingen zitten. Ook als we naar de WC gingen, moest eerst weer die helm op. Mensen zonder helm, moeten een antilek-band om hun schouders doen, en dan was het ook veilig genoeg. We konden niet te lang blijven zitten, want we moesten voor 20:00 binnen zijn om naar de persco te kijken van de nieuwe minister van mobiliteit.

De minister wil meer mensen aan de antilek-band helpen en daar wordt alles voor opzij gezet.

Meer fietsen is echter niet de bedoeling, want dan stijgt de gezondheid en slijten de banden harder. Daarom kunnen mensen een bandenabonnement nemen. Daarom wordt het gebruik aan banden gelegd door speciale regels en wetten. Ook is er een app die het aantal lekke banden per type band vastlegt. Het ministerie geeft inmiddels aan dat mensen met antilek-banden veel minder vaak in het ziekenhuis komen dan andere fietsers.

Speciale verkeersregelaars

De minister heeft het revolutionaire plan dat alleen die mensen mogen fietsen, die om de drie maanden antilek-banden op hun fiets laten leggen. Voor Duitsland is een ander type band verplicht, daar komen speciale locaties waar je je fietsbanden kunt laten wisselen, daarna kan je weer verder fietsen. Als iedereen altijd en overal antilek-banden op de fiets heeft, dan zal dit het aantal lekke banden met 5% verlagen.

Speciale verkeersregelaars zijn aangesteld, die op basis van de ijsjes verkopen, de speciale antilek-band-fietspaden openstellen. Deze fietspaden zijn alleen toegankelijk met een persoonlijk antilek-banden certificaat. Je mag met zo’n certificaat wel weer gebruik maken van andere vervoersmiddelen. Mocht je door deze alternatieve vorm van vervoer in het ziekenhuis terecht komen, dan is dit op eigen kosten en wordt dit niet vergoed door de zorgverzekeraars. Ondertussen is bekend, dat de antilek-banden in China worden geproduceerd, in samenspraak met de speciale verkeersregelaars.

Het is zondagmiddag, de zon schijnt en we fietsen langs een lege snelweg. Bij het eerder genoemde kruispunt kiezen we nu voor het bospad om nieuwe wegen in te slaan en te genieten van de natuur. De kans op een lekke band nemen we voor lief. Als we toch een keer lek rijden, nemen we de tijd om zelf de band te plakken en hebben we meteen een korte pauze.

U heeft zojuist gelezen: We testen als gekken om de gekheid te ontlopen.

Volg Maurice de Hond op Twitter | YouTube | Facebook | LinkedIn.

Deel dit artikel: Twitter Facebook Linkedin WhatsApp
REACTIES
Reageer hier, maar met respect.

We verwelkomen respectvolle en relevante opmerkingen. Off-topic commentaren worden verwijderd. Als je illegale dingen doet, zullen we het verbieden.

 
De ultieme oversterfte van het Nivel-onderzoek zelf - 105061